Same same but different! - Reisverslag uit Bangkok, Thailand van Anne Bootsma - WaarBenJij.nu Same same but different! - Reisverslag uit Bangkok, Thailand van Anne Bootsma - WaarBenJij.nu

Same same but different!

Door: annebootsma

Blijf op de hoogte en volg Anne

28 Januari 2012 | Thailand, Bangkok

Hier het volgende verslag, zoals beloofd na de Jungle trekking. Woensdag 25 januari begon ons grote Jungle adventure, om half 6 ging de wekker en toen tas pakken, douchen, ontbijtje naar binnen werken en toch wel wat gespannen naar beneden. In het restaurantje zouden we verzamelen om vervolgens met de truck de jungle in te gaan. Onze groep bestond uit 10 personen; 4 mensen voor de twee-daagse trekking en de andere 6 deden de drie-daagse trekking. Daarbij waren er twee gidsen aanwezig, mr. Ton (onze gids, drie-daagse) en Jimmy (gids van de twee-daagse). De allereerste dag zouden we samen rondtrekken door de jungle en vanaf de tweede dag zouden de groepen zich splitsen.
Even een sfeerimpressie van de groep:
Gunther: Man uit Costa Rica
Cyril en Emmelien; Vrienden uit Frankrijk
Anne-Marie: Vrouw uit Canada
Cedric: Belg uit het franstalige gedeelte van Belgie
Morani en Arad; Israelisch koppel die beiden fysiotherapeut waren.
En wij, de three dutch girls!

Daar zit je dan, met 10 vreemde mensen, korte uitleg gehad en daarna de truck in! Op weg naar ons eerste uitje! En wat voor een, na een mega-hobbelige, schuddende rit in de jeep. Je zou er spontaan wagenziek van worden, kwamen we aan bij het olifantenkamp! Wauw, wauw, wauw! Er waren 5 olifanten die wij zouden bestijgen. Wat een ongelooflijke beesten! En best wel spannend om daarop op te stappen!Wij mochten met z'n drieen op een olifant, dus ik dacht nog, nounou, dat wordt krap in zo'n zitje! Dus Miriam en Anke eerst de olifant op en daarna ik, maar ik moest niet in het zitje! NEE! Ik moest op de nek van de olifant, wowh! Hoe ging ik de rit nou toch overleven? Ik dus helemaal gestresst op dat beest, en probeerde me ze goed en zo kwaad als het ging een beetje in balans te houden. Maar gelukkig, zoals jullie lezen, ik heb het overleefd, en na vijf minuutjes was ik redelijk stabiel en durfde ik ook foto's te maken! Wat een avontuur zeg, je zit heel hoog en ondertussen loopt die olifant heel rustig de berg op en langs stenen, afgrondjes en doet alsof er helemaal niks aan de hand is. Heel grappig. Wij hadden trouwens een olifant die 50 jaar oud was en graag de leiding nam, wanneer een andere olifant hem in wou halen,. trok hij zo ongeveer een sprintje om voor te blijven!;)..hahaha, heel bijzondere ervaring en echt ongelooflijk!
Nadat we veilig boven waren aangekomen weer in de truck op naar onze lunchplek, na dit ritje toch wat wiebelig in de benen en in de buik, maar gelukkig was dit voorlopig ons laatste ritje. Hier werden we gedropt en voorlopig zouden we niemand meer zien op onze slaapplekken en de groep na;)..Eerst even lunchen en dan tas op, riem om met hakmes en katapult met steentjes. Ik voelde me een echte Jane..
Toen de jungle in, nou hoe dat voelt is echt gewoon niet te beschrijven, e ik hoop dat de foto's een lichte impressie kunnen geven van wat wij hebben meegemaakt. Het groen, de kleuren, het lopen langs afgrondjes alsof het niks is, stijle stukken, rotsen beklimmen, alsof het allemaal niets is. Je doet het gewoon, want je hebt geen keus..bedoel beneden komen moeten we toch!;)..
Onze gidsen wisten mega veel, bij elke boom, elk blaadje en elke vrucht wisten zij wel wat te vertellen. Vele blaadjes van bomen in de jungle hebben een medicale werking, hierdoor kunnen mensen uit de jungle overleven en hun honger of dorst lessen.
Even een voorbeeldje: Een besje aan een boom (ter grootte van een druif) zorgt ervoor dat je minder dorst krijgt en meer energie.
Blaadjes van een boom zorgen ervoor dat een bloeding sneller stopt en dat de wond sneller geneest.
De binnenkant van een palmboom kan gebruikt worden als een soort aas, om kippen of ander gevogelte op te jagen. Dit doe je dan door het als het ware af te vuren vanaf je mes, de stok dus stukslaan tegen het mes.
Na een vier uur durende wandeling kwamen we aan in ons eerste kamp. Maarr eerst moesten we nog een rattenval plaatsen dichtbij de rivier, waar we de volgende ochtend het resultaat van zouden zien.

Maar het kamp, wauw! Wat een uitzicht en wat een lieve mensen, hier woonde een familie, met papa en mama, zo noemden wij ze ook. Zij leven hier alleen, in de middle of helemaal niks!Zo bijzonder! Maar het was prachtig, er liepen kippen, hanen, koeien, er was een varken en twee wc's, een douche met een vrije kant (kon iedereen mooi je blote billen bewonderen) en daarnaast nog drie huisjes. Een huis van de familie en twee huisjes voor ons.
Na de wandeling hadden we een momentje voor ons zelf om even wat op energie te komen, dit konden we doen door lekker aan het kampvuur plaats te nemen met een drankje.
Na een kort moment van rust werd het tijd om het eten klaar te gaan maken. Dit deden we met zn allen, op de vloer op een kleed, in kleermakerszit zat iedereen in een rondje, samen alles snijden, wassen en uitzoeken. Nadat alles gesneden was ging mr. Ton koken, en hoe! Wauw wat smaakte dat goed, echt niet normaal, zo lekker als ik in de jungle heb gegeten heb ik nog nergens anders! Na het eten gezellig gekletst met iedereen en leerde je iedereen nog beter kennen. Heel bijzonder wat je deelt en opbouwt met mensen die je eigenlijk niet kent. Heel bijzondere ervaring. Rond 10 uur zei mr Ton ineens dat we de jungle in zouden gaan, ik dacht; Jaja, dat kan nooit, het was al moeilijk overdag.
Maar ja verkeerd gedacht, we gingen echt! Lampop het hoofd, en achter de gids aan, wat een ervaring en wat spannend! Je ziet niks, geen idee waar je bent en vertrouwd volledig op de gids. Maar het was een onvergetelijke ervaring. Je zag niet veel op al het groen na en een paar muisjes, totdat mr Ton in een gaatje prikte met een stok..
Nou wat daar uitkwam! WOWH! Een dikke vette tarantula spin! IEEELL Dat was eng, dik groot en zwart! Maar wel heel gaaf om dat zo eens te zien!
Na het nachtwandelen was ik behoorlijk uitgeput en dook lekker het bedje in. Althans bed, dun kleedje met slaapzak en dekens tegen de kou.;)

Maar goed ik had heerlijk geslapen toen ik de volgende dag wakker werd, en daar stond ons ontbijtje al klaar! Heerlijk, lekker gebakken eitje en verse ananas, dat is nog eens wakker worden. Na het ontbijt ging de tweedaagse groep weg en namen we van hun dus afscheid, mailadressen uitgewisseld zodat we alle foto's delen kunnen. Wij gingen ondertussen alles opruimen en na een half uurtje vertrokken ook wij de jungle in, voor een lange dag!Na het ontbijt onze vallen checken, en je raad het al, Anne had natuurlijk weer een rat in haar val, mjammie:P, dus mr. Ton heeft hem schoongemaakt en megenomen voor de liefhebbers tijdens de lunch.
Eerst weer een wandeling van drie uur door dejungle, weer prachtig, mooie natuur en veel spinnetjes, mieren, planten en medicijnen gezien in de jungle. Ook een soort boom/tak die los naar beneden loopt waar vers water doorheen loopt. Echt prachtig!
Na deze wandeling kwamen we aan bij onze lunchplek, bij een waterval en prachtig! Wat een mooie plek, hier moesten wij onze eigen stokjes maken van bamboe en na die tijd konden we genieten van noodles met groenten uit een mooie bamboebord! Amazing wat een leven! Voor de liefhebbers was er nog rat, maar daar heb ik voor gepast. dat ging me net iets te ver!;)..
Volgens mr. Ton smaakte het net als kip, same same but different;)..

Na de lunch weer verder de jungle in op weg naar onze tweede overnachting. Ook nu weer een wandeling van ruim twee en half uur, berg op, berg af, klimmen, klatueren, uitglijden en 5 minuten voor de finish, een natte kont en natte schoenen, de moeheid en mijn evenwicht waren even geen goede vrienden meer en daar lag ik. Met mijn kont vol in het water! hahaha, gelukkig nog heel dus ja, jullie kennen me een lach kon ik niet onderdrukken!
EN daar was dan het kamp, wauw! Zoveel mensen die op ons zaten te wachten, allemaal kindertjes en hele lieve mensen, echt een mega mooie ervaring.
Maarr eerst weer koken samen, dus weer alles snijden met zn allen, alleen Miriam vond het nodig om ook een stukje duim toe te voegen dus toen kwam zuster Anke in actie, en heeft dit mooi verbonden;)..Na al het snijden en wassen ging mr. Ton weer voor kok spelen. En ook dit eten was weer geweldig echt ongelooflijk! Wat een man, onvermoeibaar en de beste kok!
Na het eten hebben we heerlijk rond het kampvuur gezeten met alle kindjes, volwssen en de groep! Supersuper! Wat een sfeer. En we probeerden natuurlijk ook wat woordjes te leren. Dankjewel= Ta-blue, mijn naam werd 22=Kietschie-kie en ook onze gewone name werden gedeeld. Heel leuk! Na een poosje nog wat gitaar muziek erbij en uit alle landen werden er liedjes gezongen! Een prachtige sfeer en echt ongelooflijke ervaringen. Na deze geweldige en vermoeidende dag weer lekker naar bed. Het was hier nog kouder dan onzee eerste nacht Brrr..dus lekkere sjaal om en dikke trui en dan vol de slaapzak in.

De volgende morgen was ik vroeg op, en ging meteen het dorpje in, langs alle mensen, snoepjes uitdelen aan de kleine kindjes en beleven hoe zij sochtends opstarten, wauw, wat leuk! Iedereen zat rond kampvuurtjes op te warmen en vrouwen waren aan het wassen. Of rijst aan het kloppen of zooiets.De rest was aan het eten of andere dingen aan het doen, prachtig wat een mooie huisjes, beleveningen en puur leven! Niet voor te stellen hoe wij het daar vol zouden houden!
Veel foto's gemaakt en daarna terug naar onze slaapplek. Hier aangekomen was de rest ook wakker en gingen we ontbijten, weer verse ananas en een gekookt eitje en toast voor de liefhebber. Na het ontbijt ging de rest van de groep naar het dorp (ze hadden zich verslapen;)) en ging ik rustig mijn spullen bij elkaar pakken. Ondertussen kwamen er al weer veel dorpelingen naar ons huisje toe om weer gezllig rond het kampvuur te gaan zitten. En ze begonnen al weer kietschie-kie te roepen;)..

Na een poosje alle spullen klaar voor vertrek en hier vertrokken we voor onze laatste wandeling door de jungle, stuk makkelijker en korter dan de vorige dus dat was fijn, maar mijn benen voelden wel aan als lood, dus echt makkelijk was het neit!;) Maar ook hier waren de uitzichten amazing! Hier nog het hoogste punt van Thailand gezien, berg van 2500 meter hoog en tevens het begin van de Himalaya, na een wandeling van twee en half uur kwamen we aan in een veel moderner en ontwikkelder dorp dan we gewend waren. Hier ook lekker geluncht en bij de mevrouw waar we lunchten heb ik een prachtig omslagdoek gekocht die zij net had gemaakt door het te weven. Wauw echt zo mooi!
Daarbij liepen hier ook overal kindjes, die maar riepen en zwaaiden zo lief! En maar lachen en zwaaien, zo vriendelijk, je kan echt niet anders dan teruglachen!
Na het eten omkleden en ons klaarmakenvoor de rafting op bamboevlotten. Hier aangekomen gingen Anke, Gunther en ik op een vlot en de overige drie op het andere vlot! Wauw wat leuk, niet te hard, maar wel hilarisch, nog op een rots gevaren, bijna omgeklapt en een keer finaal voorover gevallen!:P Haha, mooi avontuur!
Na een tocht van ongeveer een uur meerden we weer aan en gingen we voor een uurtje in de auto op weg naar de hoogste waterval van Chang Mai, 100 m hoog en na een wandeling op SLIPPERS! van een kwartier kwamen we hier aan, lekker gezwommen en vanaf de rotsen gesprongen! Mega koud, maar ja wanneer doe ik dat nou weer;)..
Na ed waterval moesten we nog twee uur terug in de auto en na deze rit kwamen we veilig in het hotel aan.
Helemaal kapot gebroken, en vies. Dus eerst douchen en daarna nog een afscheidshap met Gunther, Anne-Marieen wij drietjes. lovely! Een prachtige ervaring die ik mijn leven niet meer zal vergeten.

Vandaag was een bijkom dagje en hebben we niet echt wat gedaan. Het plan is om morgen met de nachtbus weer terug te gaan naar Bangkok en dan meteen door te trekken naar Katchanaburi.
Jullie horen nog van me! En Ik ga proberen nu foto's te uploaden, bij het vorige verslag staan ze ondertussen ook! Dus om wat plaatjes bij het praatje te voegen!
Lieve mensen, het gaat dus super met me, ik geniet met volle teugen en de tijd vliegt!
Enn...mijn lieve vriendje komt me opzoeken in Indonesie, dus mijn vakantie kan niet meer stuk!
Het ga jullie goed, en onthoud, same same but different;)

• 28 Januari 2012 - 12:51

Marco:

Wat geweldige om te lezen! Jullie maken veel mee, prachtig! Blijf genieten. X

• 28 Januari 2012 - 14:12

Chantal:

Wauw wat een gaaf verslag! En wat een mooie foto's! Veel plezier en pas goed opjezelf :D Liefs

• 28 Januari 2012 - 15:52

Simone:

Hee An! Leuk om je verhalen te lezen en wat foto's te zien!! Zo te zien vermaak je je daar wel :) Nog veel plezier daar!! xxxxxx

• 28 Januari 2012 - 15:58

Mama:

Hoi Anne, wat prachtig om te zien en te lezen hoe jullie genieten van alle belevenissen. Ga nog lekker genieten. Kus van je moeder

• 28 Januari 2012 - 18:28

Ineke:

Hoi Anne
    Wat heb je al veel meegemaakt en wat een prachtige foto's,een mooi verslag ,ik wacht al weer op de volgende.veel plezier.Groetjes

• 28 Januari 2012 - 18:36

Age:

Anne blijf vooral zo genieten van deze reis met Anke en Mirjam en blijf ook zo schrijven. Al voelen en ruiken we het niet, je nemt ons fantastisch mee in jullie ontdekkings reis.
    groeten, papa

• 28 Januari 2012 - 19:15

Jur:

Hoi Anne,

Leuk om je verslagen te lezen. Ik heb de indruk dat je geweldig geniet. Ben erg benieuwd naar het volgende verslag.
    Groet, Jur

• 29 Januari 2012 - 10:04

Zwaantje:

Hallo meiden,
    Jullie vervelen je niet, dat is wel zeker.
    Leuk om de ervaringen te lezen en de foto's te bekijken.
    Vreemd om te zien dat jullie in zomerkleding lopen en wij deze week strenge vorst kunnen verwachten. Dat scheelt een paar lagen kleding!!
    Geniet ervan

groeten aan jullie alle drie.

Zwaantje

• 29 Januari 2012 - 11:00

Jil:

Hey Anne!

klinkt geweldig:D ben jaloers;) leuk om je verhalen te lezen en de foto's zijn super!

Liefs Jil

• 29 Januari 2012 - 14:43

Marlieke:

Hee An!
    Klinkt goed allemaal, leuk om een beetje op de hoogte te blijven van wat je meemaakt! Veel plezier:)
    XXX Marlieke

• 29 Januari 2012 - 18:31

Rebecaa:

wauw super leuk en gaaf, ook hele mooie foto´s.

• 29 Januari 2012 - 21:17

Ab En Ina:

Wat een belevenis en paar dagen in de jungle. Foto's geven veel herkenbare plekken weer!
    We blijven jullie volgen veel plezier.
    grpet van ons

• 30 Januari 2012 - 12:41

Ria:

Wat een indrukken en belevenissen in een paar dagen! Je laat ons geweldig meegenieten en met de fotos erbij kunnen we er ons een beetje in verplaatsen. Geniet verder en groeten aan de andere meiden.

Groetjes!!!! Tot de volgende mail.

• 31 Januari 2012 - 19:31

Tante Janna:

Hoi Anne
    Wat een prachtig reisverslag zeg.
    Wat een belevenissen,geweldig!
    Wij blijven jullie volgen,en de foto's
    bekijken.Blijf genieten!!
    Liefs t.Janna.

• 01 Februari 2012 - 18:55

Lamert En Lidy:

Als je het verslag leest, wanen wij ons ook in een andere wereld. Wat leuk kun je alles verwoorden. De "spatten" vliegen eraf en foto's die "stralen".
    Anne, Anke en Miriam, blijf genieten en we zien weer uit naar het volgende verslag. XXX

• 06 Februari 2012 - 18:42

Lydianne:

Wow Anne, wat kun jij beeldend vertellen over je reis. Fantastisch Geniet ! Groetjes

• 08 Februari 2012 - 21:20

Petrien:

onvoorstelbaar wat jij allemaal ziet.ECHT een andere wereld.
    geweldig om je verhalen zo te lezen.
    lachen!! ik heb vandaag(woensdag 8-02)de verse ananas in de winkel verkocht.hihi.lang niet zo lekkere als die jij krijg.heel veel plezier nog.geniet ervan!!
    groetjes petrien